16 Aralık 2010 Perşembe

Swot Analizi Nedir?

Kişisel gelişim yolculuğunuzda başvurmanız gereken temel araçlardan biri, stratejik planlama metodu olan SWOT Analizidir. Bu analiz sayesinde kendi yetkinliklerinizi ve içinde bulunduğunuz çevrenin şartlarını aynı anda değerlendirerek almanız gereken aksiyonlara karar verebileceksiniz.

Swot Analizi genellikle şirketler için uygulanır, fakat bu analiz günümüzde yaygın olarak kişisel bazda kulanılmaya başladı. Kurumsal şirketler belli dönemlerde çalışanlarından swot analizlerini yapmalarını isterler.

Swot analizi İngilizce Strenghts, Weaknesses, Opportunities ve Threats kelimelerinin baş harflerinden oluşur. Güçlü yönler, Zayif Yönler, Firsatlar ve Tehditlerin bir arada değerlendirilmesini sağlar.

Swot analizi bir hedef veya amaç belirlenerek başlanmalıdır. Hangi sektörde, hangi alana kendinizi tanımlamak istiyorsunuz.
Değerlendirmemizi 4 ana başlık altında toplarız.

Güçlü Yönler: Kişi veya şirketin sektördeki rakiplere göre avantajlı oldukları yetkinlikler.
Zayıf Yönler: Kişi veya şirketin sektördeki rakiplere göre dezavantajlı oldukları yetkinlikler
Fırsatlar: Sahip olduğunuz olanaklar, çevrenizin size sağlayacağı güç, v.b
Tehditler: Size problem yaratabilecek çevresel etkiler, sizin dışınızda gelişen olaylar.


Daha iyi anlaşılabilmesi için bir örnek üzerinden anlatacağım. Mesela yeni mezun ve otomotiv sektöründe iş arayan bir mühendis için bu analizi yapalım.

Güçlü Yönler:
Yaz stajlarını otomotiv sektöründe yapmış olmak
İngilizce eğitim veren bir üniversiteden mezun olmuş olmak
Girişken, sosyal ve azimli karaktere sahip olmak

Zayıf Yönler:
Hiç iş tecrübesinin olmaması
Hatrı sayılır bir referansa sahip olmamak

Fırsatlar:
İş bulma sitelerinde çok sayıda eleman ilanı olması
İngilizce dilinin otomotiv sektöründe aranan bir dil olması

Tehditler:
Çok sayıda iş arayan kalifiye mühendis olması
Yeni bir krizde işsiz kalma riski

Bu verileri bir arada toplayacağımız çizelge aşağıdaki gibidir.




Veriler ilgili hücrelere kısaltmalar halinde yazılır. Analiz aşamasında veriler, içsel, dışsal, pozitif ve negatif olarak sınıflandırılır.

Güçlü ve zayıf yönler içsel verilerdir. Bu veriler sizin kişisel olarak sahip olduğunuz veya olmadığınız yetenekleriniz, bilgi ve becerilerinizden oluşur. Dış çevreyle ilgili konular bu alana girmez.
Fırsatlar ve Tehditler ise dışsal verilerdir. İçinde bulunduğunuz ortam ve çevreden kaynaklanan, sizin etki edemediğiniz, sizin dışınızda gelişen konular bu alana girer.

Güçlü yönler ve fırsatlar pozitif verilerdir. Bu verileri avantaj sağlamak için kullanmalısınız. Mümkün olduğu kadar bu yönleri ön plana çıkarıp avantaj elde etmeye çalışmalısınız.

Zayıf yönler ve tehditler negatif verilerdir. Bu verileri mümkün olduğu kadar pozitif yönlerinizi kullanarak telafi etmeye çalışmalısınız.

Örnek olarak aldığımız kişinin ne yapabileceğine bakalım.

Genç mühendis arkadaşımızın otomotiv sektöründe hiç iş tecrübesi yok, fakat daha önce staj yapmış. İş görüşmelerinde mümkün olduğu kadar staj süresince öğrendiklerinden, staj çalışmasının kendisine kattıklarından örnekler vermelidir. Azimli ve girişken bir yapıda olduğundan bahsederek alışma sürecini normal bir çalışana göre daha kısa tutarak yetkinliklerini hızlı bir şekilde artırmak için azimle çalışacağından bahsetmelidir.
Bir diğer zayıf yön ise referansa sahip olmaması.İş görüşmesine gitmeden önce staj yapmış olduğu firmada kendisi ile ilgilenen kişiyi arayarak referans olmasını rica edebilir, böylece bu zayıf yönü de güçlü yönüyle gidermeye çalışabilir.

Tehdit olarak karşısına çok sayıda iş arayan kalifiye rakiplerinin varlığı çıkmıştır. Arkadaşımızın iyi derecede İngilizce bilgisi var. İlanlarda ön koşul olarak İngilizce bilgisinin aranıyor olması rakiplerinden bir adım önde olasını sağlayacaktır. Kaldı ki, rakipleri çok olsa bile, fırsatlar arasında piyasadaki eleman ihtiyacının fazlalığı dengelemeyi sağlayacaktır.
Ülke çapında gelecekte gerçekleşecek muhtemel bir kriz için arkadaşımızın şimdiden tedbir almasında fayda var. Kabul edileceği işte kısa sürede tecrübe sahibi olarak yüksek performansını göstermesi gerekir. Bunu da azimli ve girişkenlik olan güçlü yönünü kullanarak yapmalı.

Swot analizinin asıl amacı güçlü yönlerimizi ve fırsatlarımızı kullanarak gideremeyeceğimiz bir zayıf yönümüz veya karşı karşıya olduğumuz bir tehdit olup olmadığını görmektir.
Eğer bu şekilde bir zayıf yönümüz veya tehdit varsa hızlı bir şekilde gelişim planı hazırlayarak öncelikli olarak bu alanlara yönlenmeliyiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder